Hoe voorkom je dat je Herman wordt (van dat terras ergens in Frankrijk in de zon)

Ken je Herman nog? Die van dat vrolijke deuntje met die toch wel treurige tekst? Was er tussenuit gepiept omdat ie zich lam schrok van het leven dat ie had. Niets over van z’n jongensdromen. Op een bankje in het park nam ie het besluit. Maar het viel tegen, al die vrijheid en zeeën van tijd.

blogafbeeldingen

 

Denk jij dat ook wel eens? Ik gooi alles op de schop. Ik neem een rigoureus besluit en ga het helemaal anders doen? Dikke kans dat je te lang de signalen hebt genegeerd die er op wijzen dat je naar verandering snakt. Maar alles achter je laten is ook zo wat. En totaal onnodig. Als je op tijd grenzen stelt, in actie komt en je gevoel serieus neemt.

 

Dus hoe voorkom je dat je Herman wordt?

  1. Neem regelmatig de tijd om je leven, werk, bedrijf, relaties en vrije tijd te overzien. Ik zou zeggen zeker eens per jaar, maar elk seizoen is beter. Waar ben je dankbaar voor, waar wil je meer van, wat werkt niet en waar wil je graag vanaf? Zo zorg je dat je op tijd begint met het in gang zetten van verandering.
  2. Luister naar je lichaam. Voel je je fit? Zit je lekker in je vel en krijg je energie van de dingen die je doet? Ben je vrolijk? Sta je makkelijk op, ben je uitgerust en opgeladen als je wakker wordt?
  3. Wees eerlijk tegen jezelf. Ga de dingen waar je ontevreden bent niet ontkennen of bagatelliseren, zie ze onder ogen. Dat is de eerste en belangrijkste stap op weg naar verandering.
  4. Spaar als het even kan in goede tijden voor slechte tijden. Zorg dat je niet helemaal vast komt te zitten uit financiële overwegingen. Creëer ruimte voor nieuwe stappen.
  5. Onderzoek wat je echt belangrijk vindt. Waar wordt je gelukkig en blij van en hoe kun je daar meer van krijgen. Zonder dat je afhankelijk bent van omstandigheden of anderen.
  6. Voel je grenzen en geef ze aan. Veel van onze onvrede komt uit dingen waar we ja tegen zeggen, waar we eigenlijk nee tegen willen zeggen. Omdat we denken dat het moet of niet anders kan. Vraag jezelf steeds serieus of dat wel zo is.
  7. Spreek je uit. Niet in de zin van klagen, maar in de zin van verlangen. Geef aan wat je graag anders wilt. Of het nou tegen je partner, je leidinggevende, je collega’s of je klanten is. En kom met constructieve voorstellen waar iedereen beter van wordt.
  8. Maak een plan op weg naar een leven waar je blij van wordt en knip het op in hele kleine stappen. Stappen die geen berg vormen, maar die je energie geven en moed en motivatie om in actie te komen.
  9. Zoek steun. In je persoonlijke kring, op je werk, bij een professional. Wat er maar kan. Ga het in ieder geval niet allemaal alleen doen. Dit is zeker belangrijk als er omstandigheden zijn waar je weinig aan kunt doen.
  10. Wees positief. Geloof dat het voor je is weggelegd om het leven te leiden dat echt bij je past, dat er morgen kan zijn, wat er vandaag niet is. En dat het belangrijkste is dat je steeds kleine vooruitgang boekt.
  11. Vier wat er is en alles wat je bereikt. Dat spreekt wellicht voor zich, maar wordt vaak overgeslagen. Terwijl het heel belangrijk is om in beweging te blijven

Heb jij een veranderwens? En kun je wel wat steun gebruiken? Maak dan een afspraak voor een gratis eerste verhelderingsgesprek door een mail te sturen aan Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of doe mee met de twee virtuele introductielessen van The Desire Map. Meer informatie hierover vind je hier.


Ontvang mijn gratis e-boek

'Drie stappen op weg naar werk waar je in je element bent'

E-book ipad cover; "Drie stappen op weg naar werk waar je in je element bent"

Meld je hier aan voor het gratis e-boek en ontvang automatisch Karianne's Tips en Inspiratie.

 
 
 

Jouw gegevens verstrek ik nooit aan anderen en je kunt je eenvoudig weer afmelden.

Facebook