De vergeten manier om meer klanten te krijgen


Het kan zo simpel zijn: spontaan een nieuwe fles water brengen als de eerste leeg is, als bediening olijfolie op het bordje schenken. Echt contact maken met je gasten. Mijn tafelgenoot en ik kijken elkaar verrast aan: wat een gastvrijheid, wat een service! Dat zien we niet veel in de Amsterdamse horeca. We zetten het zelfs op twitter……

foto fundamentAls je in deze tijd start als ondernemer denk je al snel dat alles draait om marketing. Al is je product nog zo goed, het verkoopt zich niet vanzelf. Zichtbaar maken is het devies! En natuurlijk: jezelf en je bedrijf laten zien is heel belangrijk. Potentiële klanten moeten wel weten dat je bestaat.

Maar vergeten we daarbij niet af en toe iets?

Dat je aanbod wel de basis vormt? En dat mensen en bedrijven die jouw dienst afnemen daar superblij van moeten worden. Zodat ze offline en online over je gaan vertellen omdat je ze zo goed hebt geholpen.

 

Op de vraag hoe je meer klanten krijgt is volgens mij maar een goed antwoord te geven: door uitmuntende kwaliteit te leveren. Door producten en diensten te leveren waar mensen écht op zitten te wachten en meer, veel meer, te leveren dan waar ze op rekenen. Maar hoe kom je nou tot zo’n uitmuntende dienst?

 

 De volgende stappen en vragen helpen je (opnieuw) op weg.

  1. Vraag je allereerst af wat jij in je leven allemaal geleerd hebt. Door je opleidingen maar zeker ook door je werk- en levenservaring. Vaak is wat we kunnen voor onszelf zo vanzelfsprekend dat we niet meer zien wat de waarde ervan is voor anderen.
  2. Maak een lijstje met soorten mensen wiens probleem of verlangen je kan helpen oplossen of verwezenlijken met de kennis en ervaring die jij hebt. Misschien ben je geneigd om te kijken naar wat je nog niet weet en vergeet je te kijken naar hoeveel mensen nog niet weten wat jij wél weet. En die zitten soms op plekken waar je nog niet aan gedacht hebt. Zo heb ik me jaren vooral gericht op personen die een doel of droom willen bereiken en help ik daar sinds dit jaar steeds vaker bedrijven en organisaties mee.
  3. Ga in gesprek met mensen. Luister naar hun werkelijke behoeften, ontdek van wie jij energie krijgt en wie van jou. Help mensen hun doelen te bereiken en geef alles wat je hebt. Stop je energie in dat waar jij het allerbeste in bent, waar je het meeste plezier in hebt en wat van waarde is voor anderen.
  4. Onderzoek hoe jouw klanten zich willen voelen. Mensen kopen geen product of dienst, ze kopen een gewenst gevoel.. Een gevoel over zichzelf, hun leven, hun werk of hun bedrijf. Welk gevoel heb jij te koop? Wat is de stap die jij biedt tussen hoe mensen zich voelen en hoe ze zich willen voelen? En wat kan je doen om van die stap een buitengewone ervaring te maken?

September is het nieuwe januari zeggen ze wel eens. Een mooi moment om terug te gaan naar de basis en te kijken naar je fundament. Een moment om je weer eens af te vragen: waarom bestaat mijn bedrijf, waar kan ik mensen écht mee helpen en doe ik dat voor de volle 100%. Of je nu net start of al even bezig bent.

Wil je een keertje sparren over je (toekomstige) bedrijf en je aanbod? Schrijf je dan in voor mijn maandelijkse keukentafelcoaching op vrijdag 18 september. Kijk in de agenda voor meer informatie.

Wil je mijn blogs vaker lezen? Schrijf je dan op www.firmaklaarvoordestart.nl/gratis in voor mijn tips en inspiratie, dan ontvang je ze vanzelf.

 


Ontvang mijn gratis e-boek

'Drie stappen op weg naar werk waar je in je element bent'

E-book ipad cover; "Drie stappen op weg naar werk waar je in je element bent"

Meld je hier aan voor het gratis e-boek en ontvang automatisch Karianne's Tips en Inspiratie.

 
 
 

Jouw gegevens verstrek ik nooit aan anderen en je kunt je eenvoudig weer afmelden.

Facebook