Hoe Iris Berger droomt én doet

Elke twee maanden interview ik een dromer die ook een doener is. Over wensen, acties, successen, hindernissen, overwinningen, kansen, mijlpalen, lessen, opbrengsten en alles wat je verder tegenkomt bij het realiseren van een droomplan.

Deze keer is Iris Berger aan het woord. Iris is naast trainer en coach bij bedrijven en organisaties initiatiefnemer van De GoedeDoelenBank. Een organisatie die vooral bestaat uit een website waar mensen die graag willen schenken en lokale initiatieven elkaar kunnen ontmoeten. Een site vol met projecten van mensen die ooit een goed idee hadden waarmee ze anderen kunnen helpen en daar daadwerkelijk mee aan de slag zijn gegaan.

iris door fedja 2013We spreken elkaar via Skype en ik krijg antwoord op de volgende vragen:

Kun je in het kort vertellen welk plan je bezig bent te realiseren?

Via de GoedeDoelenBank leg ik verbinding tussen schenkers en ontvangers. Volgens mij is er een groot gat tussen mensen die willen schenken en lokale initiatieven. Ik lever een bijdrage aan het vergemakkelijken van het schenken dichtbij huis om community’s te versterken. Mensen die willen schenken, zien graag wat er met hun gift bereikt wordt en hoe dichterbij de ontvanger is, hoe eenvoudiger dat is.

 Hoe lang had je het plan voordat je de eerste stap zette?

Heel kort, want ik wist heel snel dat dit echt een goed idee was. En het opbouwen gaat langzaam, maar gestaag. Ik ben begonnen interessante artikelen te verzamelen en heb een eerste website laten maken door iemand in de buurt. Ik ben dus snel begonnen met kleine stapjes zetten en heb er aan ontzettend veel mensen over verteld. Iedereen reageerde heel enthousiast en daardoor wist ik dat ik goed zat en krijg ik veel energie om verder te gaan.

Wat is jouw persoonlijke drijfveer, waarom wil je dit heel graag?

Ik ben al van kinds af aan heel sociaal voelend en bezig met het leggen van verbindingen tussen mensen in mijn omgeving. Ik heb ook veel inzicht in hoe en waar je verbindingen kunt leggen, dat heeft altijd mijn interesse gehad. Als kind organiseerde ik al rommelmarkten voor goede doelen. En ik zie dat geld verdienen en sociale ontwikkeling steeds meer samengaan en dat verschillende onderdelen binnen gemeenschappen elkaar willen helpen en versterken.

Welke kleine stappen kun je mensen aanraden? Wat voor tips heb je?

Ik dacht weliswaar echt dat het een goed idee was maar ben toch eerst gaan checken of hier bij anderen ook behoefte aan is. Als je merkt dat er ook vraag naar is bij anderen krijg je heel veel energie. Ik ben dus veel met mensen gaan praten en ook gewoon begonnen. En al stonden er in het begin maar 5 projecten op de site, we stonden wel binnen no time in de Sprout.

Voor wiens hulp, advies of inspiratie ben je nog altijd dankbaar en waarom?

De uitspraak van poolreiziger Robert Swan heeft me getriggerd: the greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it. Ik geloof echt dat het een bedreiging is om te denken dat anderen problemen wel oplossen. Je moet zelf iets doen om iets te veranderen.

Welke struikelblokken heb je moeten overwinnen om het plan te realiseren?

Het scherp maken van ons verhaal en precies maken van wat we willen bereiken was een uitdaging. Hoe verwoordt je wat je doet of beoogt op een manier die anderen meteen snappen. Goed uitleggen aan een groot publiek wat je doet en de site goed gevonden laten worden.

Wat is er zo geweldig aan het leven dat je nu leidt?

Ik heb opnieuw bewijs dat wat ik echt wil realiseren, mogelijk is. Ik kan dat. Als ik het voor me zie, kan ik het maken. Verder is het onderdeel van mijn leven en juist een succes als het goed draait zonder mij.

Wat heb je nodig om verder te groeien?

Vooral reclame, aanbevelingen en fans waardoor we nog vaker gevonden worden door potentiële schenkers en ontvangers.

Wil je meer weten over Iris Berger en De GoedeDoelenBank, kijk dan op www.degoededoelenbank.nl of volg ze op Twitter via @GoedeDoelenBank

Heb jij zelf een mooi plan en ben je door het lezen van dit interview geïnspireerd om dat concreet te maken? Dan is het programma 'van goed idee naar startklaar plan' wellicht iets voor jou. Je leest er hier meer over.

Hoe Karianne Djoyoadhiningrat droomt én doet

Elke maand interview ik een dromer die nu ook een doener is. Over wensen, acties, successen, hindernissen, overwinningen, kansen, mijlpalen, lessen, opbrengsten en alles wat je verder tegenkomt bij het realiseren van een droomplan. De laatste tijd kom ik steeds vaker mensen tegen die graag een eigen idee of plan zouden willen ontwikkelen binnen hun bestaande werkverband.

Daarom is deze keer is Karianne Djoyoadhiningrat-Hol van aan het woord. Zij richtte vanuit het Nederlands Instituut voor Biologie (NIBI) het kwaliteitsmerk Biologie Plus School op. Ze is een mooi voorbeeld van iemand die laat zien hoe je ondernemerschap vanuit een vast dienstverband tot een succes maakt.

Ik ontmoet haar bij het NIBI in Utrecht in en krijg antwoord op de volgende vragen:

Kun je in het kort vertellen welk plan je bezig bent te realiseren?

Mijn doel is om er voor te zorgen dat er van de 7500 basisscholen in Nederland minimaal tweehonderd Biologie Plus School worden. Scholen die zich profileren op de volgende vijf gebieden: Voeding, Gezondheid, Duurzaamheid, Natuur en Milieu.

Je wordt een Biologie Plus School zodra jouw school een leerplan biologie heeft van groep 1 tot en met 8. Wij trainen leerkrachten in een tot drie jaar om dit leerplan vorm te geven. Leerlingen leren ontdekkend en onderzoekend over vele verschillende concepten uit de biologie door die te koppelen aan hun eigen beleving en leefwereld. Scholen waarvoor die stap te groot is kunnen op een minder intensieve manier deelnemen.

Hoe lang had je het plan voordat je de eerste stap zette?

Dat liep een beetje gelijk op met een idee van onze directeur om vanuit het NIBI met een kwaliteitskeurmerk voor basisscholen te komen. Ik gaf zelf het idee van Biologie Plus School handen en voeten en zette het direct om in concrete acties. Ik mag het helemaal zelf vorm geven, uitdragen en ook mankracht inzetten.

Wat is je persoonlijke drijfveer, waarom wil je dit heel graag?

Ik wil helpen een nieuwe generatie op te leiden die kritisch en bewust is. Die keuzes maakt op basis van kennis en ervaring. Hoe ga je om met jezelf, anderen en je leefomgeving? Ik denk dat ik dat wel van huis uit heb meegekregen: kritisch zijn en met liefde voor je omgeving. Dat geef ik heel graag door.

Welke kleine stappen kun je mensen aanraden? Wat voor tips heb je?

In een soortgelijke situatie ben je wel sterk afhankelijk van het vertrouwen dat je krijgt van een leidinggevende. Ik kreeg dat gelukkig van begin af aan, maar je kunt het ook opwekken. Door je doel helder te maken, de mogelijke resultaten overtuigend te verwoorden en meer te doen dan er van je verwacht wordt.

Ik vind ook de documentaire over Ricardo Semmler heel geschikt om te laten zien waar ondernemerschap en eigen verantwoordelijkheid binnen een dienstverband toe kunnen leiden. Verder zou ik zeggen: start, stop met praten, ga doen. Niet alles hoeft in een keer perfect, dus durf fouten te maken.

Voor wiens hulp, advies of inspiratie ben je dankbaar en waarom?

Zoals gezegd, mijn baas ben ik dankbaar voor de vrijheid en het vertrouwen. En mijn zeer creatief van geest zijnde man, waarmee ik heel goed kan sparren. Verder is er hier een heel team van collega’s waarop ik terug kan vallen.

Welke struikelblokken heb je moeten overwinnen om het plan te realiseren?

Ik kan eerlijk gezegd helemaal niets bedenken.

Wat is er zo geweldig aan het (werk)leven dat je nu leidt?

Ik ben bezig met iets goeds voor de wereld van nu en in de toekomst, dat geeft veel voldoening. Verder mag ik werken in een hele prettige sfeer en hierin ook nog eens ondernemend zijn. Ik kan zelf iets maken, creëren en ontwikkelen en daar word ik heel blij van.

Hoe maak jij jezelf en je plan zichtbaar?

Dat doen we op veel verschillende manieren. Ik heb een eigen website voor Biologie Plus School, er verschijnt viermaal per jaar het nieuwsblad Biologie Plus bij alle basisscholen gratis op de mat en iedere twee weken versturen we een digitale nieuwsbrief met tips en les ideeën. Sinds zes jaar organiseren we ook een conferentie speciaal voor leerkrachten in het basisonderwijs die hard groeiende is. Verder ben ik de sociale media meer en meer aan het inzetten, dus je kunt wel zeggen dat we veel doen om onze zichtbaarheid te vergroten.

Op welke vraag uit de begintijd hebben jullie nu antwoord?

Waar worden de basisscholen, mijn klanten, blij van? Wij weten waar ze concreet behoefte aan hebben op het gebied van biologieonderwijs en durven altijd te blijven vragen naar hun wensen. Want behoeften veranderen zo op zijn tijd en verschillen per school en per persoon.

Wat betekent je werk voor anderen?

Ik maak het leerkrachten makkelijker om te gaan doen.

 

Wil je meer weten over Karianne en de Biologie Plus School, kijk dan op www.biologieplusschool.nl of volg ze op Facebook via www.facebook.com/BiologiePlusSchool

 

Hoe Social Media Wijs droomt én doet

Elke twee maanden interview ik een dromer die nu ook een doener is. Over wensen, acties, successen, hindernissen, overwinningen, kansen, mijlpalen, lessen, opbrengsten en alles wat je verder tegenkomt bij het realiseren van een droomplan.

Deze keer zijn Thijs van de Reep en Linda Vonhof van Social Media Wijs aan het woord. Linda en Thijs kennen elkaar uit hun tijd bij ING, waar ze beiden lange tijd werkzaam waren als leidinggevende en marketeer. Op het moment dat hun functies werden opgeheven, kwam de vraag ‘wat wil ik nou echt?’ bij allebei prominent naar voren. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen & kennis en ervaring met marketing, internet en sociale media op een positieve manier delen met kwetsbare groepen was wat ze deelden. En zo ontstond het idee voor Social Media Wijs. Ze gingen op 1 juli 2011 van start en kozen vol overtuiging voor het onderwijs als doelgroep.

Portret Linda Vonhof

Ik ontmoet ze in hun kantoor in Amsterdam en krijg antwoord op de volgende vragen:

Kunnen jullie in het kort vertellen welk plan jullie hebben gerealiseerd?

T. Social Media Wijs laat kinderen en jongeren zien hoe ze sociale media in hun voordeel kunnen inzetten en hoe ze deze media kunnen gebruiken om doelen te bereiken. We zijn in vrij korte tijd bekend geworden in het onderwijsveld. We hebben bij de start van ons bedrijf veel exposure gekregen met onze korte film ‘ De digitale uitdaging in het onderwijs’ en het ‘Positief Sociale Media Protocol’

L. Ons viel op dat het thema mediawijsheid tot dan toe vooral gericht was op de gevaren en negatieve kanten van (sociale) media. Wij benadrukken vooral de kracht en de voordelen. Sociale media bieden talloze mogelijkheden om te leren, communiceren en profileren. Wat ons uniek maakt is dat we ons uitsluitend richten op het onderwijs met een voor alle partijen geïntegreerde aanpak: we werken tegelijk met leerlingen, docenten, ouders en directies.

Hoe lang hadden jullie het plan voordat jullie de eerste stap zetten?Portret Thijs van de Ree

T. Daar heeft niet lang tussen gezeten. Binnen 2 maanden zijn we echt iets gaan doen.

L. We hadden meteen het idee dat niet alleen wij heel enthousiast zijn over een positieve kijk op sociale media, maar dat daar ook behoefte aan is binnen het onderwijs. Dat blijkt ook, want we zijn nu twee jaar bezig en behalen de doelen die we onszelf gesteld hebben. We hebben ook geluk gehad dat Hyves al snel partner wilde worden en een medewerker van Deloitte het helemaal zag zitten. Dergelijke sterke partners geven je ‘credibility’ en hierdoor openen deuren wat makkelijker voor een nieuwkomer in de branche.

Wat is jullie persoonlijke drijfveer, waarom willen jullie dit heel graag?

L. Rechtvaardigheid is het eerste woord dat in me opkomt. Ik vind het heel fijn om te ondernemen met een product dat maatschappelijk relevant is en dat we óók jongeren kunnen helpen die van huis uit weinig of geen mediawijsheid meekrijgen.

T. Ik heb eigenlijk altijd al zelfstandig ondernemer willen worden. En om dat nu te zijn door kinderen voor te bereiden op de toekomst maakt het extra mooi. Scholen en ouders laten door gebrek aan kennis en ervaring soms kansen liggen. Ik mag mijn kennis en ervaring nu delen met groepen die daar nog jarenlang plezier van hebben.

Welke kleine stappen kunnen jullie mensen aanraden? Wat voor tips hebben jullie?

T. Kijk eerst waar je goed in bent, leg heel veel contacten, drink veel koffie, probeer dingen uit en durf je neus te stoten. En kijk of je elkaar aanvult als je met iemand samenwerkt. Wees je er van bewust dat je als ZZP’er vaak maar een deel van het jaar omzet kunt maken.

L. En ook heel belangrijk: houd jezelf niet voor de gek. Stel het niet mooier voor en kijk eerlijk naar je kwaliteiten. Focussen en kiezen hebben voor ons ook heel goed gewerkt. En je moet zelf wel overtuigd zijn van je idee om anderen mee te krijgen. Partners van naam kunnen goed helpen om serieus genomen te worden. Af en toe een stap terug doen en feedback vragen van meerdere mensen is ook heel zinvol. En durf te vragen, mensen helpen graag.

Voor wiens hulp, advies of inspiratie zijn jullie nog altijd dankbaar en waarom?

L. Roos van Vugt heeft ons een vliegende start gegeven. En Helen den Held, destijds directeur van de Deloitte Fair Chance Foundation, heeft veel betekend door ons te betrekken bij hun Impact Day en door onze film te sponsoren. Verder hebben we ons idee zelf alle aandacht en energie gegeven. We hebben heel veel uitgezocht en met mensen gesproken. Zo kregen we steeds scherper wat we wilden.

Welke struikelblokken hebben jullie moeten overwinnen om het plan te realiseren?

T. Je moet leren omgaan met onzekerheid en daar ook het thuisfront in meenemen. Die ervan overtuigen dat het goed komt, is soms lastig.

L. Ik vond ook het moment waarop we moesten beslissen om door te gaan of terug te vallen op de herstelregeling van het UWV best spannend. Toen waren er wel al tekenen van succes, maar het bewijs was er nog niet. Je moet soms risico’s nemen.

Wat is er zo geweldig aan het leven dat jullie nu leiden?

T. Ik krijg enorm veel voldoening van mijn werk. We zetten een proces in gang over een onderwerp waarmee wij ons nauw verbonden voelen. Een leerkracht die zegt van fervente tegenstander naar voorzichtige voorstander van sociale media te gaan, is heel mooi.  En het is fijn om zo flexibel te zijn. Daardoor is het goed te combineren met een druk gezin. En je bent overal eindverantwoordelijk voor.

L. Het is super om direct resultaat van je werk te zien dat ook nog eens maatschappelijk relevant is. En ik vind het fantastisch om met alle bedrijfsprocessen bezig te zijn, dat maakt het heel afwisselend.

Op welke vraag uit de begintijd hebben jullie nu antwoord?

T. Welke niche kiezen we, op welke groep gaan we ons richten? Maar ook: hoe bieden we ons product aan en hoe komen we in contact met nieuwe klanten?

L. Oorspronkelijk hadden we het idee veel rechtstreeks met leerlingen te werken, maar nu geven we steeds meer trainingen aan docenten die onze programma’s weer doorgeven aan de leerlingen. En dat juichen we alleen maar toe, want zo worden de kennis en vaardigheden over een belangrijk thema als sociale media structureel ingebed in de school.

Wil je meer weten over Thijs of Linda en hun bedrijf, kijk dan op www.socialmediawijs.nl of volg ze op Twitter via @SocialMediaWijs

 Heb jij zelf een mooi plan en ben je door het lezen van dit interview geïnspireerd om dat concreet te maken? Dan is het programma 'van goed idee naar startklaar plan' wellicht iets voor jou. Je leest er hier meer over.

Hoe Jacqueline Backers en Caroline Mulders dromen én doen

Elke twee maanden interview ik een dromer die nu ook een doener is. Over wensen, acties, successen, hindernissen, overwinningen, kansen, mijlpalen, lessen, opbrengsten en alles wat je verder tegenkomt bij het realiseren van een droomplan.

Deze keer zijn Jacqueline Backers en Caroline Mulders van het GrachtenAtelier aan het woord. Caroline werkte hiervoor als freelance styliste voor onder andere Tommy Hilfiger en is kunstenares. Jacqueline heeft een opleiding gedaan aan de Hogere Hotelschool en heeft lang gewerkt als manager Werving & Selectie. Laatstgenoemde verkocht een paar jaar geleden alles en is met haar man de wereld rond gaan zeilen. Toen kreeg ze al snel veel ideeën die eruit moesten en ging ze schrijven over de reis. Zo ontdekte ze dat ze bij terugkomst meer creatief en informeel wilde gaan werken. Caroline werd intussen moeder en wilde weer meer gaan schilderen.

Ik ontmoet de tweelingzussen in hun GrachtenGalerie op de Oudegracht 185 in Utrecht en krijg antwoord op de volgende vragen:

Hoe Abel Rijnen droomt én doet

Elke twee maanden interview ik een dromer die nu ook een doener is. Over wensen, acties, successen, hindernissen, overwinningen, kansen, mijlpalen, lessen, opbrengsten en alles wat je verder tegenkomt bij het realiseren van een droomplan. 

Deze keer is Abel Rijnen van Abeltje.org aan het woord: een online winkel voor bijzondere, hoogwaardige vintage kledingstukken, tassen, riemen, schoenen en woondecoraties . Abel was hiervoor Campaign & Sales manager bij ABN AMRO. Daar nam ze in juni 2012 ontslag en aan het eind van hetzelfde jaar lanceerde ze Abeltje.org. Ik ontmoet haar op een mooie locatie op het Westergasterrein in Amsterdam en krijg antwoord op de volgende vragen:

Ontvang mijn gratis e-boek

'Drie stappen op weg naar werk waar je in je element bent'

E-book ipad cover; "Drie stappen op weg naar werk waar je in je element bent"

Meld je hier aan voor het gratis e-boek en ontvang automatisch Karianne's Tips en Inspiratie.

 
 
 

Jouw gegevens verstrek ik nooit aan anderen en je kunt je eenvoudig weer afmelden.

Facebook