De drie belachelijke beslissingen die mijn bedrijf in 2015 een boost gaven.
Het is december, tijd om vooruit te kijken, maar ook even achteruit. De laatste jaren lijkt ieder jaar sneller voorbij te gaan. Dit jaar duurde ineens verrassend lang. Door de afwisseling denk ik, zowel privé als zakelijk. Mijn zoon ging na de zomer van de crèche naar school, een heel ander leven. Een ook zakelijk was het behoorlijk afwisselend. Had ik de eerste helft van het jaar voornamelijk individuele klanten, de tweede helft kwamen daar bedrijven en organisaties bij.
En gek genoeg waren het juist een paar belachelijke beslissingen die mijn bedrijf een boost gaven....
Ik kocht een licentie van een bestaand programma. Terwijl ik zo houd van creëren en ontwikkelen. Toch heb ik geen moment spijt van de beslissing om Desire Map Workshops toe te voegen aan mijn aanbod. Ik heb er veel van geleerd, heb er nieuwe klanten door gekregen én mooie nieuwe kansen. En inmiddels heb ik het programma zo naar mijn hand gezet dat het toch helemaal als van mij voelt.
Ten tweede ging ik minder werken en anders. Toen ik 3,5 half jaar geleden een andere richting uit ging met mijn bedrijf moest ik me een aantal nieuwe vaardigheden eigen maken. Marketing had ik nog nooit hoeven doen en van sociale media of webinar wist ik niets. Als mijn kind sliep, ging ik studeren. Tot ik merkte dat ik iets anders nodig had om goed te ondernemen. Niet meer kennis, maar meer energie. En slaap niet te vergeten. En dus ging ik minder werken en meer ontspannen. Sporten, de tijd nemen om mijn huis en administratie op orde te houden, meer naar buiten gaan. En werd veel productiever.
Je hebt het ongetwijfeld vaak gehoord: kies je niche! Ook ik heb een paar jaar geleden veel energie gestoken in het vinden van mijn ideale klant. Wie kon ik nou het beste helpen. Ik koos uiteindelijk voor starters. Om er al snel achter te komen dat mijn waarde groter was voor ondernemers die al even bezig waren maar niet tevreden met hun resultaten of het idee hadden dat ze meer konden bereiken. Vakmensen met kennis van zaken en ambitie. Maar ook dat ik veel kon betekenen voor medewerkers van grote organisaties die van richting of aanpak willen veranderen of nieuwe doelen willen bereiken.
En zo verbreedde ik mijn doelgroep. Eerst nog onzichtbaar, maar inmiddels laat ik dat ook zien op mijn website en met effect.
Al met al hield ik best even vast aan wat goed zou werken voor mijn bedrijf. Tenminste aan wat anderen daarover zeiden. Maar wat goed was voor mij en mijn bedrijf bleken andere dingen te zijn. Kennis nemen van alles wat voor anderen werkt is prima, maar uiteindelijk moet je daarin zelf keuzes maken. Keuzes die makkelijker te maken zijn als je weet wat voor jou echt belangrijk is.
Wat ik belangrijk vind voor mij, mijn gezin en mijn bedrijf weet ik inmiddels. Door te luisteren naar mijn gevoel en daar woorden aan te geven met behulp van de Desire Map. Mijn voornemen voor 2016 is dan ook om weer belachelijke beslissingen te nemen die wel eens verrassend goed uit kunnen pakken. Ik houd jullie op de hoogte.
Welke belachelijke beslissing ga jij volgend jaar nemen? Ik lees het graag onder dit blog.
Reacties mogelijk gemaakt door CComment' target='_blank'>CComment